zondag 10 februari 2013

Wol Verven

Toen ik in het najaar de Nederlandse breiblogs las, was het opvallend dat ze heel dikwijls zelf hun wol verfden. Als kleurenfreak was mijn interesse en nieuwsgierigheid gewekt. Dus eventjes een paar winkels gebeld hier in België of ze wolverf hadden, maar zoals ik al dikwijls gezegd en gedacht heb, ik woon weliswaar aan de grens met Nederland, maar op creatief vlak ben ik toch in het verkeerde land, want hier konden ze me echt niet mee helpen.

Ondertussen had ik ook gemaild met een paar blogsters die hun wol verven om een beetje uitleg hoe het in zijn werk gaat. Maar de ene verwees me gewoon naar de andere en dus moest ik het zelf maar uitzoeken. Een beetje hulp kreeg ik door een paar video's te bekijken op het internet.

Na nog wat zoekwerk vond ik dat Janny van de Wolboerderij Blij Bezuiden de verf had van Ashford. Ik kocht bij haar de drie basiskleuren en kreeg voldoende uitleg om er aan te beginnen.


Dit is het resultaat van mijn eerste twee strengen sokkengaren van 100 gram en 400 meter looplengte.Wat nog het meeste werk hieraan was is de strengen na het verven ontrafelen en terug op een bol krijgen.


Tussendoor heb ik eerst nog een aantal bollen kidsilk geverfd en die zijn reeds verwerkt in sjaals die ik wil laten zien in de volgende blogpost.

De foto hieronder is een lacedraad van Drops van 100 gram merinowol en 800 meter looplengte. Ik ben deze momenteel aan het verwerken in een sjaal met Estlands patroon en ongeveer 600 kralen ipv Nupps.
Ondertussen heb ik ook de verf ontdekt van Landscapes die je kan bestellen bij Trudi van Borduuratelier Zaturn. Je kan bij haar inschrijven voor de verfclub en leest er alles over op haar blog. Ik ben tevreden van allebei de merken, alleen heeft Landscapes veel meer kleuren ter beschikking.

  

Ik hoop nog heel veel te kunnen verven, alleen ontbreekt er spijtig genoeg tijd om het dan ook allemaal te verwerken. Maar de passie is in ieder geval alleen maar groter aan het worden.

3 reacties:

Gebreidesjaals: Knitted Scarfs or Scarves zei

Waauw ! wat een enorme voorraad aan wol en nog wel handgeverfd allemaal, dat heb je mooi gedaan! er zullen ongetwijfeld prachtige shawls uit komen.hartelijke groeten en ik hoop dat alles goed is met je man! mieke

Geri Meftah Art zei

Ik hoop ook dat het goed gaat met jullie. Het is fijn weer een berichtje te lezen. Je hebt naast het breien er een heel nieuwe bezigheid bij, nl wol verven. Bij wol verven denk ik altijd aan verven met planten. Ik wist niet dat je wolverf kunt kopen.
Groeten van Geri

Unknown zei

Ja Geri, de passie in mijn leven blijven de kleuren, altijd opnieuw !

Een reactie posten